Hoe werkt budgetbeheer?

stefanie ellenbroek

Na aanmelding bij Stadsbank Oost Nederland ontvang je een uitnodiging voor een eerste gesprek. Tijdens dit gesprek bekijken we of een budgetbeheerrekening ingezet moet worden. In een volgend gesprek worden je financiële zaken besproken, wordt de budgetovereenkomst met je doorgenomen en stel je samen met je budgetconsulent je budgetplan op. In dit plan komt precies te staan welke vaste lasten je moet betalen, aan wie en hoeveel er betaald moet worden. In het budgetplan staan ook welke ‘reserveringen’ (spaardoelen) je hebt, hoeveel geld je hiervoor wilt sparen, je week- of maandgeld en of er gespaard moet worden voor de aflossing van je schuldeisers, als je ook een schuldregeling hebt. Het is belangrijk dat al je inkomsten binnenkomen op je budgetbeheerrekening bij Stadsbank Oost Nederland. Daarvoor onderteken je een machtiging. Je budgetconsulent stuurt deze machtiging op naar je werkgever, gemeente of naar een uitkerende instantie mocht je een uitkering ontvangen. De Belastingdienst ontvangt hiervan ook bericht.

Het kan een aantal weken duren voordat alle machtigingen zijn verwerkt door alle partijen. Pas daarna wordt je inkomen op je budgetbeheerrekening gestort. Je budgetconsulent houdt je op de hoogte van de voortgang. Je kunt je budgetbeheer zelf inzien via MijnStadsbank, het internetbankieren van Stadsbank Oost Nederland. Hier kun je bij- en afschrijvingen zien, opdrachten indienen en wijzigingen doorgeven. Je blijf zélf verantwoordelijk voor het hebben van voldoende saldo op je budgetbeheerrekening.

Meer weten over Budgetbeheer bij Stadsbank Oost Nederland? Neemt gerust contact met ons op.