De week van Latoya

Deze maand nemen we een kijkje in de werkweek van Latoya Rijkschroeff. Ze werkt 26 uur per week als klantmanager in team Almelo. Voor een klein gedeelte is ze ook productverantwoordelijke. Ze heeft in haar dagelijks werk veel contact met klanten en netwerkpartners uit Almelo en Wierden.

“Één dag in de week werk ik op het gemeentehuis” 

Latoya: “Als klantmanager zet ik het hele traject uit. Ik ga het eerste gesprek aan met de klant en kijk welke dienst geschikt is voor de situatie van mijn klant. Pas als álles duidelijk is dan draag ik de klant over aan een consulent of schuldregelaar. Ik werk één dag in de week op het gemeentehuis in Almelo of Wierden. Hier heb ik op afspraak een eerste gesprek met de klant of een vervolg gesprek. Ook heb ik dan afspraken met netwerkpartners. Zo heb ik bijvoorbeeld veel contact met schuldenspecialisten van de gemeente.” Op kantoor is Latoya druk met het uitwerken van gesprekken.

“Ik kreeg ineens heel veel nieuwe connectieverzoeken op LinkedIn”

Latoya is veel betrokken bij bijvoorbeeld collectief schuldregelen en het Schuldenknooppunt. Onlangs werd ze geïnterviewd door het Schuldenknooppunt. Vanuit die publicatie is ze benaderd door de NVVK. De NVVK organiseerde een online informatiebijeenkomst over ‘procesversnellers in de schuldhulpverlening’, waarbij er vragen gesteld konden worden aan Latoya als specialist in de schuldhulpverlening. Latoya: “Ik had daarna veel meer bereik op LinkedIn en ik kreeg ineens heel veel nieuwe connectieverzoeken op LinkedIn”.

“We hebben de vrijwilligers duidelijk gemaakt wat een schuldregelingstraject doet met z’n klant”

Een mooi project dat mij is bijgebleven is een project van de Gemeente Almelo in samenwerking met het Jongeren perspectieffonds (JPF). JPF biedt een innovatieve aanpak aan jongeren van 18 tot en met 27 jaar die door schulden belemmerd worden in hun maatschappelijke ontwikkeling. De gemeente heeft hiervoor geld vrij gemaakt om een tiental Almelose jongeren op een nieuwe manier schuldenvrij te krijgen. De jongeren konden een renteloze lening afsluiten voor het aflossen van schulden. Latoya: “Hierbij hebben we een avond georganiseerd voor de vrijwilligers binnen de gemeente Almelo om duidelijk te maken wat een schuldregelingstraject doet met zo’n klant”.

“Mijn klanten gaan met een last van hun schouders de deur uit”

We sluiten af met de vraag waarom Latoya iedere dag weer graag naar haar werk gaat. Ze geeft aan dat ze de wereld van de schuldhulpverlening erg interessant vindt. “Ik kan écht mensen helpen. Mijn klanten gaan met een last van hun schouders de deur uit”.