De week van Kirsten

Deze maand nemen we een kijkje in de werkweek van Kirsten Schepers. Ze werkt 25.5 uur per week als Klantmanager in team Achterhoek. Dit doet ze al sinds 2016. Ze is contactpersoon voor de gemeente Berkelland en Lochem en soms van Oost Gelre.

“Door non verbale communicatie zie je meer”
Kirsten: “Als klantmanager heb ik het eerste klantcontact. Ik bekijk de situatie en geef een eerste advies”. Eén tot 2 dagen in de week zit ze op locatie bij het gemeentehuis van Lochem en Berkelland. Vooral persoonlijk contact heeft haar voorkeur: “door non verbale communicatie zie je meer”. Op kantoor is Kirsten veel bezig met het uitwerken van dossiers, budgetbeheerrekeningen nakijken, schuldregelingen controleren en het aansturen van collega’s. Ook heeft ze veel contact met woningbouwverenigingen en Vitens voor betalingsregelingen.

“Doordat ik op locatie werk heb ik extra korte lijntjes met de gemeente en netwerkpartners”
Bij de gemeente heeft Kirsten één keer in de maand een overleg met de medewerkers van vroegsignalering. “Daar bespreken we waar tegenaan wordt gelopen en hoe we het voor de klant beter kunnen maken”. Ook heeft ze veel contact met het ’t Baken en Voormekaar teams. “We signaleren en overleggen dan problemen. Ik heb ook gesprekken op locatie met klanten. Mochten ze hulp nodig hebben bij het invullen van formulieren dan stuur ik ze door naar de formulierenbrigade of vrijwilligers. Doordat ik op locatie werk heb ik extra korte lijntjes met de gemeente en netwerkpartners”.
Naast haar werk als Klantmanager geeft Kirsten ook voorlichting aan bijvoorbeeld Schuldhulpmaatjes, ’t Baken en Voormekaar teams. Dit doet ze vaak samen met een Budgetconsulent.

Heb je een situatie die je het meest is bijgebleven?
Kirsten: “Er was eens een klant die dacht dat hij veel schulden had. Via Schuldhulpmaatjes is hij bij de Stadsbank gekomen. Ik heb stapels post doorgelopen van de afgelopen 5 jaar. Meneer was analfabeet. Uiteindelijk bleek hij maar € 500 schuld te hebben en die hebben we in 2 a 3 maanden afgelost. De rest was via beslag op loon ingehouden.”

“Ik behandel mensen zoals ik zelf ook behandeld zou willen worden”
We sluiten af met de vraag waarom Kirsten iedere dag weer naar haar werk gaat. “Ik wil echt mensen helpen. Soms doe ik misschien net iets teveel, maar ik behandel mensen graag zoals ik zelf ook behandeld zou willen worden”.