De week van Juliette

De week van Juliette
Deze maand nemen we een kijkje in de werkweek van Juliette van den Broek. Ze werkt 32 uur per week als beschermingsbewindvoerder met als werkgebied Enschede. Ze zit daarom ook regelmatig bij Servicecentrum Oost. Daar is ze een klankbord voor de wijkcoaches. “We sparren over casussen en eventuele oplossingen. Gezamenlijk kom je toch tot andere inzichten”.

“het is echt een voordeel dat ik de hele organisatie heb gezien”
Juliette (31) werkt al sinds 2010 bij de Stadsbank. Ze is begonnen als stagiaire budgetbeheer in Enschede en is daarna budgetconsulent geworden. Daarna werd ze intakeconsulent en later klantmanager. Bij de afdeling bewind begon ze als junior, maar is inmiddels senior bewindvoerder. Juliette: “het is echt een voordeel dat ik de hele organisatie heb gezien. Ik weet waar ik het over heb en kan de klant daardoor goed verder helpen”. Daarnaast maakt ze ook onderdeel uit van het kwaliteitsteam. Daar denkt ze mee over onder andere het verder ontwikkelen van de afdeling.

“Bij klantgesprekken aan huis zie je gewoon net wat meer”
In de ochtend is ze bereikbaar voor klanten die tot 12.30 uur kunnen bellen. Ze bekijkt of er afwijkingen zijn in budgetten waar iets mee moet gebeuren en afhankelijk daarvan wordt haar dag bepaald. “Als de huur bijvoorbeeld niet is betaald, zal ik daar toch achteraan moeten”. In de middag zijn er vaak klantgesprekken en die kunnen overal plaatsvinden; bij de Stadsbank, gemeente, wijkcentrum of bij de klanten thuis. “Bij klanten thuis zie je gewoon net wat meer en het voelt voor de mensen heel vertrouwt. Het leuke aan bewind is dat je de klant van A tot Z helpt. Van de post open maken tot iemand schuldenvrij krijgen. Alles moet namelijk in overleg. Zo help ik onder andere mensen die verslaafd zijn, verstandelijk beperkt zijn of mensen met dementie.”

“ik moest een keer een klant als vermist opgeven”
In haar werk heeft ze ook veel contact met verschillende soorten hulpverlening, van Aveleijn tot aan de politie. Daarnaast moet ze ook regelmatig naar de rechtbank. Wat haar het meest is bij gebleven? Juliette: “ik moest recent een klant als vermist opgeven bij de politie. Mijn klant was nergens te vinden en nam ook geen weekgeld op. Ze is nog steeds niet gevonden. De Politie heeft een onderzoek ingesteld. Dat maak je niet elke dag mee”.

“financiën zijn vaak privé en een issue en het is mooi dat mensen dat aan je toevertrouwen”
We sluiten af met de vraag waarom Juliette iedere dag weer naar haar werk gaat. “Ik heb zoveel afwisseling in mijn werk, want alle mensen die ik help hebben allemaal eigen levens met allemaal verschillende gebeurtenissen. Je moet van alles wat weten. Er loopt altijd net iets anders dan je had verwacht. Maar je bouwt ook een band met iemand op, juist omdat je zo veel van ze weet. Financiën zijn vaak privé het is mooi dat mensen dat aan je toevertrouwen”.